>> ITALIAN

Biography

Silvano Rubino was born in Venice in 1952. He studied painting at the Academy of Fine Arts of Venice.

He lives and works in Venice and Milan.

1972-1981 takes part in group exhibitions at the Fondazione Bevilacqua La Masa in Venice.

1972-1993 dedicates to painting.

1984-1987 works on set design and theatre costumes.

1989-1996 lives in Brazil where he exhibites his works in public and private exhibition spaces.

1992-1993 works on a body of installations, conceived for the exhibition Projeto Kafka, which shows at the Solar do Barão Museum in Curitiba (Brazil). From this starting point, the environmental installation becomes one of the most significant aspects of his work, in which formal synthesis becomes the element which, combined with a poetic-conceptual characteristic, determines the essence of his work.

1994 starts to work with photography. His photos are stories told in images which he constructs starting with sets created in his studio.

2000 Galeria Gabriela Mistral del Ministero della Cultura di Santiago del Cile, solo exhibition, Corpo a corpo, Diario di un delirio.

2001 begins to use glass in his works.

2002 Museo Archeologico Aosta exhibition Glassway.

2009 53rd Biennale Art of Venice, collateral event, Glasstress, Palazzo Franchetti, Venice

2010 Fondazione Bevilacqua la Masa, Venice, solo exhibition, In equilibrio tra due punti sospesi, shows a body of installations where used different medias as glass, marble, steel, video.

2012 MAD (Museum of Art and Design) New York, Glasstress New York.

2013 Maillol Museum Paris, Fragile.

2015 56th Biennale Art of Venice, collateral event, he exhibited in The dialogue of Fire, Fondation Valmont, Venice.

2016 Bornholm Art Museum, Denmark, European Glass Context.

2017 begins to work to a series of images made with 3D modelling

2017 MMKK (Museum Modern Kunst) Klagenfurt, Unheimlich schön Stillleben heute

2019 Fondation Valmont Venice, Hansel e Gretel.

Biografia

Silvano Rubino è nato a Venezia nel 1952. Ha studiato pittura all'Accademia di Belle Arti di Venezia. Vive e lavora a Venezia e Milano. 1972-1981 partecipa alle mostre collettive della Fondazione Bevilacqua La Masa di Venezia.

1972-1993 si dedica alla pittura.

1984-1987 si occupa di scenografia e costumi teatrali.

1989-1996 vive in Brasile dove espone le sue opere in spazi espositivi pubblici e privati.

1992-1993 lavora a un corpus di installazioni, ideato per la mostra Projeto Kafka, esposta al Museo Solar do Barão di Curitiba (Brasile). Da questo momento, l'installazione diventa uno degli aspetti più significativi del suo lavoro, in cui la sintesi formale diventa l'elemento che, unito a una dimensione poetico-concettuale, determinerà l'essenza del suo lavoro.

1994 inizia a lavorare con la fotografia. Le sue foto sono storie raccontate per immagini che costruisce partendo da set realizzati nel suo studio.

2000 Galeria Gabriela Mistral del Ministero della Cultura di Santiago del Cile, personale, Corpo a corpo, Diario di un delirio.

2001 inizia a utilizzare il vetro nelle sue opere.

2002 mostra Museo Archeologico Aosta, Glassway.

2009 53° Biennale d'Arte di Venezia, evento collaterale, Glasstress, Palazzo Franchetti, Venezia

2010 Fondazione Bevilacqua la Masa, Venezia, nella mostra personale In equilibrio tra due punti sospesi espone una serie di installazioni in cui utilizza diversi media come vetro, marmo, acciaio, video.

2012 MAD (Museum of Art and Design) New York, Glasstress New York.

2013 Maillol Museum Paris, Fragile.

2015 56a Biennale d'Arte di Venezia, evento collaterale, The Dialogue of Fire, Fondation Valmont, Venezia.

2016 Bornholm Art Museum, Danimarca, European Glass Context.

2017 inizia a lavorare a una serie di immagini realizzate con la modellazione 3D

2017 MMKK (Museum Modern Kunst) Klagenfurt, Unheimlich schön Stillleben heute

2019 Fondation Valmont Venice, Hansel e Gretel.

Public collections
MMKK Museum of Modern Art, Klagenfurt, Austria.
Galeria de Arte Contemporaneo Gabriela Mistral, Ministerio de las Culturas, las Artes, y el Patrimonio, Santiago, Chile.
Raccolte Civiche Castello Sforzesco, Milan, Italy.
Museo de Arte en Vidrio, Madrid- Alcorcón, Spain.
Fondazione Valmont, Losanna, Switzerland.
Selected bibliography
2020Maravè object 2019 XVIII edizione, edited by Sabrina Zannier, Patrizio De Mattio, 2020, Udine;
2019Pittura in tre tempi. Contemporary Italian Artists, edited by Francesca Giubilei e Luca Berta, Sparc-Venice Art Factory, Venice;
2018Biennale d'Arte del Vetro contemporaneo, Museo Civico Sansepolcro e Spazio Vetrata Bernardini Fatti, Sansepolcro, Italy;
2017Christine Wetzlinger-Grundnig, Unheimlich shon, Sillleben heute, Museum Moderner Kunst Karten, Klagenfurt, Austria;

Lo que ha dejado Huellas. Collección GGM, edited by Florencia Lowenthal e Francisca Castillo. Centro Nacional de Arte Contemporáneo Cerillos Santiago, Chile;

Murano Oggi. Emozioni di vetro, edited by Gabriella Belli and Chiara Squarcina, Museo del Vetro di Murano, Murano- Venice;
2016European glass context 2016, edited by Susanne Jøker Johnsen, Bornholm Art Museum, Gronbechs Gard, Bornholm,Denmark;
2015La stanza dei mutamenti, edited by Demetrio Paparoni, Collateral Event of 56th Venice Art Biennale, Venice, Italy;

The dialogue of fire, edited by Didier Guillon, Francesca Giubilei, Luca Berta Palazzo Tiepolo-Passi, 56th Venice Art Biennale, Collateral Event, Venice, Italy;

Within light inside glass, edited by Francesca Giubilei, Istituto Veneto di Scienze, Lettere e Arti, Palazzo Loredan, Venice, Italy;
2014White Window, edited by Francesca Giubilei and Luca Berta, Temporary Gallery, Venice, Italy;
2013Virginie Duchesne, «Fragile, Assez/solid», L’Œil, Paris;
2012Holly Hotchner, David Mc Fadden,Adriano Berengo, Glasstress NewYork, Mad, NewYork;
2011Onita Wass, Maria Wiberg, Glasstress Stochkolm, Millesgarden Museum, Stockholm,

Angela Vettese, BLM 02>10, Fondazione Bevilacqua La Masa,Venice;

Michael Petry, The Art of not making,Thames & Hudson, London;
2010Michael Petry, Chiara Casarin,Tiziano Scarpa, In equilibrio tra due punti sospesi, Damiani editore, Fondazione Bevilacqua La Masa Venezia;

Giacinto di Pietrantonio, Rosa Barovier Mentasti, Laura Mattioli,Tina Oldknow, Glasstress, 53rd Venice Art Biennale collateral event,Venice;

Enzo Di Martino, «Due punti sospesi in equilibrio» in Il gazzettino;
2009Roderick Conway Morris, «Contemporary reflections in glass» in International Herald Tribune, and New York Times;
2007Enzo di Martino, «Vetri spaziali e forme di luce negata» in Il gazzettino,Venezia;
2006Lucia Veronesi, «Silvano Rubino», in Tema Celeste, Milan, no 117;

Camilla Seibezzi, Milovan Farronato, In scala perfetta, Galleria Michela Rizzo,Venice;
2002Antonio Arévalo, «Tacet», in Ludovico Pratesi (curator), Un’opera di..., in the home of Delphine and Ludovico Pratesi, Rome;

Luigi Meneghelli, Silvano Rubino, Mort-Amour,Verona Live,Verona;
2000Antonio Arévalo, Riccardo Caldura, Sabrina Zannier, Corpo a Corpo, diario di un delirio, Galeria Gabriela Mistral, Santiago del Chile;

Mario Savini, «Autori-tratti italiani», Segno, Pescara, no 169;

Alex Valdes, «Arte de Dualidades», El Mercurio, Santiago de Chile;

Waldemar Sommer, «En Galerias del Ponente», El Mercurio, Santiago de Chile;

Elizabeth Neira, «De cuerpos y contaminaciones», El Mercurio, Santiago de Chile;

Antonio Arevalo Riccardo Caldura Sabrina Zannier, Corpo a Corpo, diario di un delirio, Galeria Gabriela Mistral, Santiago del Chile;
1998Antonio Arévalo and Julian Zugazagoitia, Se son rose fioriranno, Museo Civico – Festival di Spoleto;

Lorella Scacco, «Se son rose fioriranno», Tema Celeste, Milano, no 71;
1996Majda Bozeglav-Japelj and Sabrina Zannier, Il Corpo dell’Angelo, Obalne Galerije, Pirano;

Roberto Vittorio, «Caccia all’angelo», Messaggero Veneto, Udine;

Sabrina Zannier, I don’t speak about silence, Galleria LipanjePuntin, Trieste;

Giulia Fagiolo, «Quelle pagine da scrivere sul corpo», Messaggero Veneto, Udine;
1995Sabrina Zannier, «Un Rubino del Nordest», Messaggero Veneto, Udine;

Sabrina Zannier, Contrappunto, Museo Revoltella e Galleria Nadia Bassanese,Trieste;

Sabrina Zannier, Il cerchio delle fate, Galleria Lipanjepuntin, Trieste;

Roberto Vittorio, «Nel Cerchio delle fate», Messaggero Veneto, Udine;

Sabrina Zannier, «Achtung auf den Zug (Attenti al treno)», Flash Art News, no 123, Milan;

Marianna Acerboni, «Attenti al treno», Il Piccolo, Trieste;

Roberto Vittorio, «Trieste guarda verso est per avvicinare i linguaggi», Il Messaggero Veneto, Udine;

Elisabetta Luca, «Sperimentazione nel segno del Contrappunto», Il Piccolo,Trieste;

Roberto Vittorio, «Contrappunto bis per nuove riflessioni», Messaggero Veneto, Udine;
1994Lenberg Criscuolo, «Emergentes em Trieste», Guia das Artes, São Paulo, no 38;
1993Lenberg Criscuolo, «Projeto Kafka», Guia das Artes, São Paulo, no 34;

Adélia Maria Lopes, «Artista instala poética de Kafka no Solar», O Estado do Paranà, Curitiba;

Objetos e instalacoes de Silvano Rubino homenageiam Kafka, Jornal Do Estado, Curitiba;

Zeca Corréa Leite, «Fragmentos de Kafka», Folha de Londrina, Londrina;

Adalice Araujo, Projeto Kafka de Silvano Rubino no Solar do Barao, a mostra do ano, Gazeta do Povo, Londrina;
1992Adalice Araujo, Rubino, Museu de Arte Contemporânea do Paraná, Curitiba;

Adalice Araujo, «Curitiba: Rubino no Mac», Guia das Artes, Sao Paulo, no 30;
1989Luigi Meneghelli, Silvano Rubino,Venice;
Selected Awards
2018Glass in Venice Award, Istituto di Scienze, Lettere ed Arti, Venice, Italy.